Kennismaken met Romy:
Mijn naam is Romy Zimmermann. Ik ben 28 jaar oud, leerkracht, contentcreator en woon in Amersfoort. Ik vind veel dingen leuk om te doen. Toen ik op de basisschool zat, werd er in de klas gevraagd wie er als eerste een spreekbeurt wilde geven, dus mijn hand schoot omhoog. Sindsdien houd ik van presenteren — later ook van lesgeven en op een podium zingen.
Mijn interesse in social media ontstond toen ik op een willekeurige dag in 2018 een YouTube-kanaal startte samen met mijn zusje en Superr Opa. We hadden daarmee twee missies:
-
Laten zien dat je geen achterlijk, provocerend of ongepast gedrag hoeft te vertonen om online succes te behalen en veel volgers te krijgen
-
Geld ophalen voor kankeronderzoek
Na verschillende werkzaamheden in en rondom marketing en social media kwam ik erachter dat ik graag een betekenisvolle bijdrage wil leveren aan de maatschappij. Dat vind ik een heel belangrijk aspect van mijn werk.
Mijn missie is om ouders en docenten inzicht te geven in de online belevingswereld van hun kinderen en leerlingen, zodat zij hen bewust en concreet kunnen begeleiden — zowel in de opvoeding als in de klas. Ik wil graag de kansen én de gevaren van social media belichten, zodat we samen op een slimme en positieve manier kunnen omgaan met de innovaties van nu. Daarnaast help ik graag bedrijven en organisaties die iets toevoegen aan de maatschappij verder in hun online marketing — door op een leuke, interactieve manier samen content te creëren die de juiste doelgroep bereikt.
De ontwikkeling van de workshops:
Begin 2024 ben ik begonnen met het ontwikkelen van interactieve workshops over social media en online gedrag, en met de leuke content-creators-workshops voor bedrijven. Vanuit mijn ervaring in het onderwijs en mijn liefde voor media zag ik hoe belangrijk het is dat dit onderwerp up-to-date blijft en dat geldt ook voor de inhoud van de workshops. Die pas ik steeds aan op de nieuwste trends, platforms en onderzoeken. Daarnaast wordt elke workshop afgestemd op de regio waarin de organisatie of school zich bevindt.
Verschillende werkvormen kunnen gelukkig in veel soorten en maten worden ingezet en raken niet snel verouderd. Bovendien groeit ook in het onderwijs en onderzoek de aandacht voor dit thema: universiteiten bieden inmiddels opleidingen en vakken aan, zoals bijvoorbeeld Digital Media in Human Development aan de Universiteit Leiden.
Relevante werkervaring:
“Sinds 2018 werk ik als leerkracht bij Stichting Annonu in Amersfoort. Ik sta voor groep 8 bij School op de Berg en geef daarnaast les in mediawijsheid, levensbeschouwing en lichamelijke opvoeding. In 2020 werd ik excellent leerkracht. De afwisseling tussen groepsleerkracht en vakdocent houdt mijn werk uitdagend en inspirerend.”
“Van 2020 tot 2024 was ik YouTuber en videomaker onder de naam TEAM SUPERR OPA. Op ons kanaal maakte ik creatieve en humoristische video’s rondom sport, spel en uitdagingen. Ik bedacht, filmde en monteerde al het materiaal samen met mijn zusje en bouwde daarnaast onze website. Met het kanaal haalden we onder andere geld op voor KWF Kankerbestrijding. Het online bereik groeide naar meer dan 25.000 abonnees op YouTube en 70.000 volgers op TikTok.”
“Sinds 2023 werk ik samen met mijn zusje als freelance videograaf onder de naam Zimmermann Zussen. We maken bedrijfsvideo’s, promotievideo’s, geven editcursussen en werken aan andere creatieve projecten. We denken graag mee om elk verhaal op een unieke en sprankelende manier vast te leggen.”
“Van 2020 tot 2023 werkte ik parttime als onderwijscontentcreator en communicatiemedewerker op het Johannes Fontanus College in Barneveld. In deze functie kon ik mijn passie voor onderwijs en creativiteit perfect combineren. Ik ontwierp en ontwikkelde digitale leermiddelen en gaf lessen in vloggen, videobewerking, bloggen en mediawijsheid aan verschillende jaarlagen.
Daarnaast hield ik me bezig met de interne en externe communicatie van de school. Ik beheerde de website, maakte foto- en videoproducties voor social media en werkte aan campagnes die de school zichtbaar en herkenbaar maakten. Een van de projecten waar ik het meest trots op ben, is het Online Open Huis (een interactieve virtuele schoolomgeving waarin leerlingen en ouders op een creatieve manier kennis konden maken met de school).”
"Van 2018 tot 2021 werkte ik parttime als gymdocent in Amersfoort. Ik gaf met veel plezier les aan allerlei groepen en vond het fantastisch om kinderen te zien groeien in hun zelfvertrouwen en sportplezier."
“In 2020 werkte ik parttime als marketeer en contentcreator bij Cantera Management. Ik hield me bezig met de online zichtbaarheid van verschillende merken, deed foto- en videoshoots en beheerde socialmediakanalen. Ook werkte ik mee aan de website van het tassenmerk Omar Munie en hielp ik bij evenementen rondom nieuwe collecties.”